Big Five personality traits, attachment and problematic pornography consumption: the moderating role of gender
Na: 29th International Student Scienitific Conference
Data: 11-13 kwietnia 2024
Wygłosił: Aleksandra Cupta
Streszczenie:
Pornography usage is a widespread phenomenon (Wright et al., 2023), but pornography watched compulsively can lead to mental health problems conceptualized within behavioral addiction framework (Young, 2008). Previous studies showed that problematic pornography consumption (PPC) is related to specific personality traits and attachment (e.g., Borgogna & Aita, 2019; Efrati et al., 2021). The present study examined the links between personality traits and attachment styles to PPC separately for women and men. The sample consisted of 273 men and 318 women from Poland. Problematic Pornography Consumption Scale (PPCS-6; Griffiths, 2005) was used to measure PPC, the Polish adaptation of the Ten-Item Personality Inventory (TIPI; Atroszko, 2015) was applied to assess the five-factor personality model and the short version of the Polish adaptation of the Experience in Close Relationships-Revised scale (ECR-R; Lubiewska et al., 2016) was used to measure adult attachment. Correlation coefficients for expected relationships between Big-Five personality traits and PPC were significant only among men. According to regression analysis, emotional stability was related to PPC only in men, and attachment anxiety was related to PPC in both genders. Lack of the link between expected big-five personality traits among women hints at the possibility, that women with PPC do not exhibit personality profile distinctive for addiction; meanwhile the “addictive personality” (Zilberman et al., 2018) profile was visible in the sample of men. In men, the link between attachment anxiety and PPC was more pronounced than in women, highlighting the moderating influence of gender. Possible explanation is that individuals with an anxious attachment style may seek non-committal sexual encounters to mitigate separation and abandonment fears. This research emphasizes the critical role of gender differences in PPC, advocating for interventions and support tailored to the specific needs of both genders.
W badaniu wzięło udział 307 licealistów (w tym 190 (61,9%) kobiet i 116 (37,8%) mężczyzn, 1 (0,3%) osoba nie podała płci), uczęszczających do szkół licealnych w Gdańsku. Ich średnia wieku wynosiła M = 16,92 lat (SD = 0,76). Uczestnicy badania wypełniali kwestionariusze metodą „papier i ołówek” na zajęciach lekcyjnych. Kwestionariusze zwierały zmodyfikowaną wersję narzędzia Cook Medley Hostility Inventory – Brief, mierzącego cyniczną wrogość wobec sztucznej inteligencji, oryginalną wersje Cook Medley Hostility Inventory – Brief do pomiaru cynicznej wrogości wobec ludzi, a także kwestionariusz Mini-IPIP, do pomiaru Wielkiej Piątki.
Wyniki pokazują, że cyniczna wrogość wobec sztucznej inteligencji jest istotnie związana z cyniczną wrogością wobec ludzi (r = 0,22), neurotyzmem (r = 0,18) oraz ugodowością (r = -0,11). Co oznacza, że osoby z wysokim neurotyzmem oraz niską ugodowością mają tendencję do negatywnego reagowania na sztuczną inteligencję, a osoby, które są cynicznie wrogie w stosunku do innych ludzi, wykazują taką tendencję również w stosunku do sztucznej inteligencji.
We współczesnym świecie coraz bardziej zaawansowanych technologii wyniki tego badania mogą mieć duże znaczenie z perspektywy rozwoju interakcji między ludźmi a sztuczną inteligencją.