Stres jako mediator związku pomiędzy uważnością a uzależnieniem od Facebooka
Wygłosiła: Julia Balcerowska
Na: IX Cracow Cognitive Science Conference. Consciousness
Streszczenie: Obecnie obserwuje się wzrost zachowań związanych z problematycznym używaniem Internetu, w tym z mediów społecznościowych. Badacze coraz częściej eksplorują pojedynczy portal jakim jest Facebook, ze względu na wielką popularność jaką cieszy się on wśród użytkowników. Problematyczne używanie Facebooka wiąże się między innymi z trudnością w regulacji negatywnego afektu.Angażowanie się w czynności przymusowe staje się sposobem, w jaki jednostka stara się radzić sobie z doświadczanym stresem, co wiąże się z ryzykiem uzależnienia. W kontekście badań nad redukcją stresu oraz poprawą jakości życia osób uzależnionych zwraca się uwagę na rolę uważności (ang. mindfulness). Uważność to specyficzny stan uwagi, będący wynikiem ciągłego celowego kierowania jej na to, co się dzieje tu i teraz w sposób nieoceniający i akceptujący. W zjawisku uważności podstawową rolę zdaje się odgrywać pięć czynników: świadoma obecność, niereaktywnść, nieosądzanie, obserwacja i opisywanie. Celem badania było sprawdzenie czy stres jest mediatorem związku pomiędzy poszczególnymi czynnikami związanymi ze stanem uważności a uzależnieniem od Facebooka. Dotychczas w badaniu wzięło udział 563 studentów uczelni wyższych (w tym 288 kobiet, 267 mężczyzn, 8 osób nie podało płci) o średniej wieku M = 19,20 (SD = 0,86). Zastosowano narzędzia o dobrych właściwościach psychometrycznych do pomiaru stresu, uważności oraz uzależnienia od Facebooka. Wyniki badania wykazały, że stres był istotnym mediatorem związku pomiędzy świadomą obecnością oraz nieosądzaniem a uzależnieniem od Facebooka. Wyniki wskazują na związek poszczególnych aspektów uważności z uzależnieniem od Facebooka, a w szczególności na potencjalną pośredniczącą rolę stresu. Oznacza to, że niska uważność może wiązać się z wyższym doświadczanym stresem, który z kolei wiąże się pozytywnie z uzależnieniem od Facebooka.