Trafność jednopozycyjnej samoopisowej skali stresu egzaminacyjnego – badania wstępne
Wygłosiła: Anna Świątkowska
Na: VIII Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa pt. „Psyche – Ciało – (Nie)Uważność”
Streszczenie: Stresem egzaminacyjnym nazywany jest niepokój odczuwany w sytuacji oceny. Celem badania było stworzenie jednopozycyjnej samoopisowej skali do pomiaru stresu egzaminacyjnego, co uczyniłoby przeprowadzanie badań szybszym i łatwiejszym, a potencjalne wady długich kwestionariuszy, takie jak zmęczenie, zostałyby zlikwidowane. Postawiono następujące hipotezy: kobiety są bardziej skłonne do odczuwania stresu egzaminacyjnego, stres egzaminacyjny jest związany pozytywnie z czasem spędzanym na naukę oraz z depresyjnością oraz jest negatywnie związany z czasem poświęcanym na sen. Badanie przeprowadzono na 223 studentach Pomorskich uniwersytetów, w tym na 187 kobietach (83,9%) i 35 mężczyznach (15,7%), jedna osoba nie podała swojej płci (0,4%). Średnia wieku wyniosła M = 20,48 lat (SD = 1,38).
Jednopozycyjna samoopisowa skala do pomiaru stresu egzaminacyjnego wykazała dobrą trafność. Kobiety doświadczały wyższego stresu egzaminacyjnego niż mężczyźni (r = −0,24). Stres egzaminacyjny był negatywnie powiązany z czasem spędzanym na nauce na uniwersytecie (r = 0,17), czasem spędzanym na nauce w domu (r = 0,06), depresyjnością (r = 0,15), czasem snu (r = −0,05) i zaangażowaniem w naukę (r = 0,18).
Nadmierny stres jest powiązany z niskimi ocenami w szkole i pogorszonym dobrostanem psychicznym. Z tego względu, w gospodarce opartej na wiedzy, w której jednym z celów jest wydajne uczenie się przez całe życie, efektywne radzenie sobie ze stresem jest wysoce istotne, a dokładne badania na tym polu niezwykle potrzebne. Krótkie skale służące do mierzenia stresu egzaminacyjnego są kluczowe dla przeprowadzania szeroko zakrojonych badań, również badań podłużnych, a wstępne dane pokazują, że jednopozycyjna skala stresu egzaminacyjnego jest trafnym i rzetelnym narzędziem.