Koło Badań Psychologicznych Experior

Walidacja Skali Uzależnienia od Facebooka (the Bergen Facebook Addiction Scale) autorstwa Andreassen, Torsheima, Brunborga i Pallesen wśród polskich uczniów i studentów


Wygłosili: Julia Balcerowska i Piotr Bereznowski
Na: I Ogólnopolska Konferencja Studencka “Psycho-On”


Streszczenie: Wprowadzenie: Rosnące zainteresowanie badaczy portalami społecznościowymi, takimi jak Facebook, związane jest między innymi z ryzykiem uzależnienia wśród osób intensywnie z nich korzystających. Tworzenie trafnych i rzetelnych narzędzi w celu badania nowych typów uzależnień, w tym uzależnień od nowoczesnych technologii, staje się wyzwaniem dla współczesnych badaczy. Celem badania była walidacja Skali Uzależnienia od Facebooka (the Bergen Facebook Addiction Scale) autorstwa Andreassen, Torsheima, Brunborga i Pallesen na próbie polskiej. Charakterystyka próby i metody: Badanie przeprowadzono na 275 studentach i uczniach: 197 kobiet (71,6%), 75 mężczyzn (27,3%), 3 osoby (1,1%) nie podały płci, o średniej wieku M = 21,31 (SD = 4,13). Kwestionariusz był wypełniany w formie papierowej (52,4%) oraz elektronicznej (47,6%). Badani wypełnili Skalę Uzależnienia od Facebooka (BFAS) i Kwestionariusz Intensywności Użytkowania Facebooka (KIUF). Zebrano również dane demograficzne i dane dotyczące aktywności na Facebooku. Wyniki i wnioski: Trafność kryterialna została oszacowana przy pomocy siły związku pomiędzy uzależnieniem od Facebooka a subiektywną (r = 0,39) i obiektywną (r = 0,44) ilością czasu spędzanego na serwisie, liczbą znajomych (r = 0,23), częstotliwością zmiany zdjęcia profilowego (r = 0,25), częstotliwością publikowania postów (r = 0,21) oraz z pięcioma z sześciu skal KIUF (0,30 < r < 0,73). Pomiar narzędziem wykazał satysfakcjonującą wartość zgodności wewnętrznej (α = 0,80). Jednoczynnikowy model uzależnienia zaproponowany przez autorów kwestionariusza uzyskał zadowalające dopasowanie do danych: CMIN/DF = 2,77; NFI = 0,94; TLI = 0,91; CFI = 0,96; RMSEA = 0,80 (90% przedziały ufności (CI) = 0,044 – 0,119). Prezentowane właściwości psychometryczne potwierdzają adekwatność narzędzia do badania polskich studentów i uczniów.

10 grudnia 2016