Koło Badań Psychologicznych Experior

Związek cynicznej wrogości z wartościami w perspektywie badań edukacyjnych – badanie wstępne


Wygłosiła: Michalina Sęktas
Na: II Ogólnokrajowa Konferencja Naukowa Młodzi Naukowcy w Polsce – Badania i Rozwój – Poznań


Streszczenie: Celem badania było zbadanie związku cynicznej wrogości z wartościami. Badanie oparto na teorii wartości Schwartza, w której są one definiowane jako poznawcza reprezentacja motywacji, dążeń i celów. Cyniczna wrogość to cecha osobowości charakteryzującą się między innymi nieufnością, nieżyczliwością i negatywnym nastawieniem do innych osób, sytuowaniem samego siebie w opozycji do innych. Na podstawie poprzednich badań i teorii cynicznej wrogości założono, że oczekiwania osób cynicznych w stosunku do innych ludzi odzwierciedlają ich własne wartości, mianowicie, że ich nieufność do innych zwiąże się z ich własną nieżyczliwością, brakiem poważania dla uczciwości, sprawiedliwości społecznej i innych wartości społecznych, a jednocześnie z wysokim priorytetem władzy i osiągnięć.  W badaniu udział wzięło 244 studentów uczelni wyższych, w tym 151 kobiet i 89 mężczyzn, 4 osoby nie podały płci. Średni wiek badanych wyniósł M = 21,33 (SD = 2,80). Do badania użyto Skali cynicznej wrogości (Cook i Medley, 1954) oraz Krótkiej skali wartości Schwartza (Lindeman i Verkasalo, 2005). Zgodnie z przewidywaniami, wyniki wykazały, że cyniczna wrogość była pozytywnie związana z władzą i osiągnięciami jako wiodącą zasadą w życiu, a negatywnie z życzliwością i uniwersalizmem. Z wyników wyłania się spójny obraz osoby cynicznej, która w życiu ceni władzę, autorytet, bogactwo oraz sukces, zdolności, ambicję, wpływ na ludzi i wydarzenia. Stosunkowo małą wagę natomiast przywiązuje do bycia uczynnym, uczciwym, przebaczającym, lojalnym i odpowiedzialnym, czy też do takich wartości jak ochrona środowiska, jedność z naturą, równość i pokój na świecie, sprawiedliwość społeczna, otwartość i mądrość. Jest to zgodne z założeniem, że nieufność i wrogość osób cynicznych w stosunku do innych odzwierciedla ich własne zasady postępowania w życiu. Wyniki mogą mieć szczególne znaczenie w kontekście edukacyjnym, gdyż rolą systemu edukacji jest między innymi kształtowanie odpowiednich postaw i wartości, a także przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym.


Kliknij, aby przejść do artykułu

23 listopada 2015