Koło Badań Psychologicznych Experior

Uwarunkowania i potencjalne konsekwencje cynicznej wrogości w perspektywie edukacyjnej


Autorzy: Artur Sawicki, Bartosz Atroszko, Paweł Andrzej Atroszko


Streszczenie: Celem artykułu jest ukazanie cynicznej wrogości jako tej zmiennej psychologicznej, która potencjalnie może okazać się zmienną kluczową z punktu widzenia problemów związanych z kształceniem i wychowywaniem młodzieży. Punktem wyjścia jest założenie o fundamentalnej roli zaufania (do siebie, jak i do innych) w procesie ucznia się i w pracy, wymagającej ciągłego zdobywania nowych kompetencji. Omówione zostały zdrowotne, psychologiczne i społeczne konsekwencje cynicznej wrogości, jak również korelaty fizjologiczne i teorie dotyczące mechanizmów powstawania tej cechy osobowości. Dyskusja dotyczy destruktywnego wpływu niskiego kapitału społecznego na skuteczność procesu edukacji, wraz ze wskazaniem cynicznej wrogości jako potencjalnego czynnika wpływającego na rozwój szkodliwych postaw dotyczących nauki i pracy, których skutkiem może być między innymi niskie zaangażowanie w uczenie się lub uzależnienie od uczenia się/pracy.


a
Kliknij, aby otworzyć artykuł


W: Psychospołeczne Aspekty Zdrowia. Wydawnictwo: Athenae Gedanenses

31 grudnia 2015