Przywiązanie do ludzi a przywiązanie do książek – uzależnienie od uczenia się w świetle stylów przywiązania
Na: XII Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2020
Data: 24-27 września 2020
Wygłosił: Julia Godzwon, Magda Wielewska
Streszczenie: Uzależnienie od uczenia się, jako potencjalne uzależnienie behawioralne, charakteryzuje się siedmioma komponentami uzależnienia. W świetle poprzednich badań może ono stanowić wczesną formę uzależnienia od pracy i jest wynikiem stosowania nieefektywnych sposobów radzenia sobie ze stresem. Przywiązanie, wykształcone we wczesnym dzieciństwie na podstawie relacji z bliskim opiekunem, przekłada się nie tylko na funkcjonowanie w relacjach w dorosłym życiu, ale również na obierane strategie radzenia sobie w sytuacjach problemowych. Pozabezpieczny styl przywiązania jest znanym czynnikiem ryzyka wielu psychopatologii, w tym uzależnień. Badanie miało na celu ustalenie, czy wykształcony styl przywiązania może być predyktorem wystąpienia u młodzieży uzależnienia od uczenia się.
Dane zostały zebrane od 1045 uczniów różnych trójmiejskich liceów. W celu replikacji podstawowego efektu badanie przeprowadzono w dwóch próbach. Aby skontrolować związek cech osobowości Wielkiej Piątki ze stylem przywiązania zastosowano Mini-IPIP w próbie 1 i Ten Item Personality Inventory w próbie 2. W obu przypadkach użyto Skali uzależnienia od uczenia się Bergen oraz kwestionariusza Experience in Close Relationships – Revised. Wszystkie miary wykazały trafność i rzetelność. Przeprowadzono hierarchiczne analizy regresji. Wyniki wskazują na związek uzależnienia od uczenia się z pozabezpiecznym stylem przywiązania, a także na większą wagę czynników osobowościowych niż stylu przywiązania. Zostaną one omówione z perspektywy przeciwdziałania temu uzależnieniu.