Problematic overstudying, Big Five personality, and music performance anxiety: associations with well-being and academic performance
Na: 29th International Student Scientific Conference
Data: 11-13 kwietnia 2024
Wygłosił: Piotr Luszuk
Streszczenie:
Problematic overstudying is a compulsive and pathological overinvolvement in studying leading to harm and considerable functional impairments. It is conceptualized as “study addiction,” a precursor to work addiction. It has been investigated within the addictive behaviours framework in general
populations of students for over a decade. A previous study analysed the problem among young musicians as a particularly vulnerable group. It found some important differences in potential personality risk factors among music academy students compared to general populations of students and showed an important role of social anxiety. The study aimed to validate the previous findings concerning associations among Big Five personality, social anxiety, study addiction and well-being, and academic performance (Lawendowski et al., 2020) in a separate larger sample and extend them by investigating the role of MPA as a crucial variable in the psychology of music. The study was conducted among 213 students of music academies. Valid and reliable measures of study addiction, MPA, Big Five personality and well-being were used. The results showed that MPA played a similar role as social anxiety in terms of being a predictor, mediator, and moderator of the main replicated effects supporting the hypothesised mechanisms regulating study addiction. However, extraversion was not associated with study addiction in multiple hierarchical regression analysis, but conscientiousness and neuroticism were. Study addiction was associated with indicators of decreased well-being, above and beyond MPA, and personality. These results show that MPA plays an analogous role to social anxiety and that the role of Big Five personality in study addiction among young musicians requires further investigation due to inconsistent findings.
W badaniu wzięło udział 307 licealistów (w tym 190 (61,9%) kobiet i 116 (37,8%) mężczyzn, 1 (0,3%) osoba nie podała płci), uczęszczających do szkół licealnych w Gdańsku. Ich średnia wieku wynosiła M = 16,92 lat (SD = 0,76). Uczestnicy badania wypełniali kwestionariusze metodą „papier i ołówek” na zajęciach lekcyjnych. Kwestionariusze zwierały zmodyfikowaną wersję narzędzia Cook Medley Hostility Inventory – Brief, mierzącego cyniczną wrogość wobec sztucznej inteligencji, oryginalną wersje Cook Medley Hostility Inventory – Brief do pomiaru cynicznej wrogości wobec ludzi, a także kwestionariusz Mini-IPIP, do pomiaru Wielkiej Piątki.
Wyniki pokazują, że cyniczna wrogość wobec sztucznej inteligencji jest istotnie związana z cyniczną wrogością wobec ludzi (r = 0,22), neurotyzmem (r = 0,18) oraz ugodowością (r = -0,11). Co oznacza, że osoby z wysokim neurotyzmem oraz niską ugodowością mają tendencję do negatywnego reagowania na sztuczną inteligencję, a osoby, które są cynicznie wrogie w stosunku do innych ludzi, wykazują taką tendencję również w stosunku do sztucznej inteligencji.
We współczesnym świecie coraz bardziej zaawansowanych technologii wyniki tego badania mogą mieć duże znaczenie z perspektywy rozwoju interakcji między ludźmi a sztuczną inteligencją.