Neurofeedback in the prevention of study addiction and reduction of its negative consequences
Na: 28th International Student Scienitific Conference
Data: 13-15 kwietnia 2023
Wygłosił: Aleksandra Wybrańska
Streszczenie:
The study aimed to review the literature on the specificity of study addiction and interventions aimed at reducing its risk and negative consequences using Neurofeedback technology. Study addiction is the most common addictive behavior in student populations – previous studies indicate a high risk among about 15% of students (Atroszko et al. 2021). Discussion: Despite the dynamic development of research on study addiction and numerous debates about the balance between studying and leisure, stress and burnout are increasing, not decreasing. Study addiction is significantly associated with chronic stress, anxiety, depres‑ sion, physical health problems, loneliness, and reduced school and academic achievements. Study addiction is also closely related to the inability to relax. Therefore, there is a great need to reduce stress and burnout – phenomena strongly associated with addiction to studying. Neurofeedback technology is effective in developing relaxation skills and reducing stress (Tabachnik, 2015). Conclusions: As research shows, especially focusing on the alpha rhythm, best observed in the occipital lobe with eyes closed, brings benefits in deepening the state of relaxation. Similar stud‑ ies were conducted among people addicted to alcohol and brought effects in the reduction in anxiety. However, the literature review did not indicate any studies on using this method in study addiction. We designed a pilot study for which we obtained funding from the Ministry of Education. Its aim is to examine the effectiveness of relaxation training
W badaniu wzięło udział 307 licealistów (w tym 190 (61,9%) kobiet i 116 (37,8%) mężczyzn, 1 (0,3%) osoba nie podała płci), uczęszczających do szkół licealnych w Gdańsku. Ich średnia wieku wynosiła M = 16,92 lat (SD = 0,76). Uczestnicy badania wypełniali kwestionariusze metodą „papier i ołówek” na zajęciach lekcyjnych. Kwestionariusze zwierały zmodyfikowaną wersję narzędzia Cook Medley Hostility Inventory – Brief, mierzącego cyniczną wrogość wobec sztucznej inteligencji, oryginalną wersje Cook Medley Hostility Inventory – Brief do pomiaru cynicznej wrogości wobec ludzi, a także kwestionariusz Mini-IPIP, do pomiaru Wielkiej Piątki.
Wyniki pokazują, że cyniczna wrogość wobec sztucznej inteligencji jest istotnie związana z cyniczną wrogością wobec ludzi (r = 0,22), neurotyzmem (r = 0,18) oraz ugodowością (r = -0,11). Co oznacza, że osoby z wysokim neurotyzmem oraz niską ugodowością mają tendencję do negatywnego reagowania na sztuczną inteligencję, a osoby, które są cynicznie wrogie w stosunku do innych ludzi, wykazują taką tendencję również w stosunku do sztucznej inteligencji.
We współczesnym świecie coraz bardziej zaawansowanych technologii wyniki tego badania mogą mieć duże znaczenie z perspektywy rozwoju interakcji między ludźmi a sztuczną inteligencją.