Przyjaźń a uzależnienie od uczenia się – dlaczego wspierać tych, których ciężko odciągnąć od książek?
Wygłosiły: Magdalena Wielewska i Julia Godzwon
Na: XI Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2019 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”
Streszczenie: Uzależnienie od uczenia się jest konceptualizowane jako potencjalna wczesna forma uzależnienia od pracy, które jest przedmiotem badań od blisko pięciu dekad.
Uzależnienie to jest rozumiane jako nieefektywna forma radzenia sobie ze stresem, co znajduje odzwierciedlenie w dotychczasowych badaniach. Wsparcie społeczne jest jednym z najbardziej skutecznych metod radzenia sobie ze stresem. Celem obecnego badania było sprawdzenie związku między uzależnieniem od uczenia się a zadowolenia ze wsparcia uzyskiwanego od przyjaciół. Łącznie w badaniu uczestniczyło 3206 studentów polskich uczelni wyższych. W celu replikacji podstawowego efektu badanie przeprowadzono w dwóch próbach. W celu kontrolowania związku cech osobowości ze wsparciem społecznym do zbadania cech Wielkiej Piątki zastosowano Mini-IPIP w próbie 1 i Ten Item Personality Inventory w próbie 2. W obu próbach użyto Skali uzależnienia od uczenia się Bergen oraz jednopozycyjnej miary zadowolenia ze wsparcia przyjaciół. Wszystkie miary wykazały trafność i rzetelność w poprzednich badaniach. Przeprowadzono hierarchiczne analizy regresji. Wyniki wykazały negatywny związek uzależnienia od uczenia się z zadowoleniem ze wsparcia przyjaciół. Wyniki są zgodne z poprzednimi badaniami, dotyczącymi związku uzależnienia od pracy z pogorszonym funkcjonowaniem w relacjach społecznych i zostaną omówione z perspektywy sugestii przeciwdziałania temu uzależnieniu.