Koło Badań Psychologicznych Experior

Uzależnienie od gier komputerowych: adaptacja narzędzia GAS Brief oraz wstępne wyniki badań


Wygłosiły: Julia Balcerowska, Adriana Biernatowska
Na: 36. Kongres Polskiego Towarzystwa Psychologicznego


Streszczenie:  Wprowadzenie: Rosnące zainteresowanie badaczy grami komputerowymi, związane jest z wpływem, jakie wywierają one na jakość życia oraz funkcjonowanie psychospołeczne osób grających. Blisko 80% graczy gra codziennie, średnio przez 21 godzin w tygodniu (IPSOS, 2014). Intensywne granie w gry komputerowe związane jest z obniżonym funkcjonowaniem psychospołecznym, w tym z samotnością, zwiększoną agresywnością, obniżonymi kompetencjami społecznymi i satysfakcją z życia (Lemmens i in., 2009). Intensywność podejmowanej aktywności oraz związane z nią negatywne konsekwencje w postaci obniżenia poziomu funkcjonowania wiążą się z ryzykiem uzależnienia. Tworzenie trafnych i rzetelnych narzędzi w celu badania nowych typów uzależnień, w tym uzależnień od nowoczesnych technologii, staje się wyzwaniem dla współczesnych badaczy. Celem badania była walidacja Skali Uzależnienia od Gier Komputerowych (the Game Addiction Scale for Adolescents) autorstwa Lemmens, Valkenburg i Peter na próbie polskich studentów. Charakterystyka próby i metody: Badanie dotychczas przeprowadzono na 738 studentach (aktywnych graczy): 251 kobiet (34,0%), 481 mężczyzn (65,2%), 6 osób (0,8%) nie podało płci, o średniej wieku M = 20,19 (SD = 1,54). Badani zostali poproszeni o wypełnienie w formie papierowej Skali Uzależnienia od Gier Komputerowych oraz kwestionariuszy mierzących zmienne składające się na osobowość, poziom przystosowania i funkcjonowania psychospołecznego. Zebrano również dane demograficzne. Wyniki i wnioski: Jednoczynnikowy model uzależnienia zaproponowany przez autorów kwestionariusza uzyskał adekwatne dopasowanie do danych. Pomiar narzędziem wykazał bardzo dobrą rzetelność mierzoną wskaźnikiem zgodności wewnętrznej (α Cronbacha = 0,84). Wyniki badania dostarczyły danych potwierdzających trafność kryterialną. Uzależnienie od gier komputerowych wykazało oczekiwany związek z cechami osobowości, w tym z przeżywanymi emocjami, funkcjonowaniem psychospołecznym, jakością życia.

ساخت اپلیکیشن

مبلمان اداری

طراحی قالب وردپرس

نیازمندیها

طراحی اپلیکیشن

24 września 2017