Koło Badań Psychologicznych Experior

Trafność jednopozycyjnej samoopisowej skali zaangażowania w uczenie się – badanie wstępne


Wygłosiła: Paulina Łukowicz
Na: V Ogólnokrajowa Konferencja Naukowa Młodzi Naukowcy w Polsce – Badania i Rozwój – Gdańsk


Streszczenie: Od lat osiemdziesiątych stale rośnie zainteresowanie badaczy tematem zaangażowania w uczenie się wśród uczniów i studentów. Wynikiem tego było opracowanie teorii dotyczących tego zagadnienia i narzędzi do jego pomiaru. Badania zaangażowania w uczenie się są często prowadzone na dużych próbach badawczych, w których uwzględnia się szerokie spektrum zmiennych, a nierzadko wielokrotne pomiary. W związku z tym istnieje duże zapotrzebowanie na trafne i rzetelne krótkie skale do badania zaangażowania w uczenie się, które znacząco skróciłyby czas wypełniania kwestionariusza przez badanych. Jednopozycyjna miara zaangażowania w uczenie się wykazała dobrą rzetelność w poprzednim badaniu. Celem obecnego badania było sprawdzenie trafności tej skali. Na podstawie rozważań teoretycznych i poprzednich badań postawiono następujące hipotezy: zaangażowanie w uczenie się jest pozytywnie związane z czasem poświęconym na naukę na uczelni i w domu oraz ze stresem egzaminacyjnym (H1); zaangażowanie w uczenie się jest negatywnie związane z czasem poświęconym na pracę dorywczą, czasem snu oraz z depresyjnością (H2). Badanie zostało przeprowadzone wśród 223 studentów, w tym 187 kobiet (83,9%) i 35 mężczyzn (15,7%), jedna osoba nie podała płci (0,4%). Badani pochodzili z różnych trybów, kierunków oraz byli na różnych latach studiów. Średnia wieku wyniosła 20,48 lat (SD = 1,38). Wynik na tej skali wiązał się pozytywnie z czasem poświęconym na naukę na uczelni (r = 0,23), z czasem poświęconym na naukę w domu (= 0,43) oraz ze stresem egzaminacyjnym (r = 0,18), a także negatywnie z czasem poświęconym na pracę (r = –0,19), depresyjnością (= –0,25) oraz z czasem snu (= –0,22). Uzyskane wyniki wskazują na dobrą trafność pomiaru za pomocą jednopozycyjnej miary zaangażowania w uczenie się. Dotychczasowe badania wskazują, że zastosowanie tej krótkiej miary może być obiecującą alternatywą dla wielopozycyjnych i wielowymiarowych narzędzi w sytuacjach, gdy wskazany jest szybki i prosty pomiar zaangażowania w uczenie się.

15 maja 2017